آفتاب
ورود | عضویت
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ ۲۱:۴۸
  • اخبار
    • اخبار سیاسی
    • اخبار اقتصادی
    • اخبار فرهنگی
    • اخبار ورزشی
    • اخبار اجتماعی
    • اخبار فناوری
    • اخبار سلامت
    • اخبار ایران و جهان
    • پیشخوان روزنامه ها
  • دانش سرا
    • مقالات
    • کتاب الکترونیکی
    • دانستنی ها
    • لینک های مفید
    • فرهنگ فیلم
    • لغت نامه دهخدا
    • دائره المعارف
    • کتابهای منتشر شده
    • بانک های اطلاعاتی
  • چندرسانه ای
    • 60 ثانیه با اخبار
    • کیوسک آفتاب
    • فیلم
    • عکس
    • پادکست
    • اینفوگرافی
    • آفتاب پلاس
  • دیجیتال مارکتینگ
    • خدمات دیجیتال مارکتینگ
    • نیازمندیها
    • بانک مشاغل
    • وبگردی
    • بنر
    • مشاوره کسب و کار
    • رپورتاژ آگهی
    • کمپین
    • خدمات
    • سایتچین
  • گردشگری
    • مجله گردشگری آفتاب
    • گزارش لحظه ای جاده ها
    • نقشه ترافیک تهران
  • تفریح و سرگرمی
    • شبکه های اجتماعی
    • موسیقی
    • فیلم و سریال
    • تئاتر
    • آشپزی
    • کارت تبریک
    • فیلم های سینما
    • بازی های اینترنتی
    • شعر و ادب
    • گل و گیاه
    • ضرب‌المثل
    • فتوبلاگ
    • سخن بزرگان
    • تعبیر خواب
    • داستان سرا
    • فال و طالع بینی
    • چیستان
    • شخصیت‌ها
    • لطیفه

دائره المعارف بزرگ اسلامی

جلد یکم (آب - آل داوود)

جلد دوم (آل رشید - ابن ازرق)

جلد سوم (ابن ازرق - ابن سیرین)

جلد چهارم (ابن سینا - ابن میسر)

جلد پنجم (ابن میمون - ابوالعر قلانسی)

جلد ششم (ابوعزه - احمدبن عبدالملک بن شهید)

جلد هفتم (احمد بن علویه - ازبک خان)

جلد هشتم (ازبکستان - اشبیلیه)

جلد نهم (اشتب - البیره)

جلد دهم (البیری - باباطاهر)

جلد یازدهم (بابافرج تبریزی - برماوی)

جلد دوازدهم (برمکیان - بوسنوی)

ابن اشناس

اِبْن‌ِ اَشناس‌، ابوعلی‌ حسن‌ بن‌ محمد بن‌ اسماعیل‌ بزاز (359- 439ق‌/970- 1048م‌)، محدث‌ و فقیه‌ شیعی‌. تبار و چگونگی‌ زندگی‌ وی‌ چندان‌ روشن‌ نیست‌. همین‌ قدر می‌دانیم‌ که‌ وی‌ از موالی‌ بوده‌ و به‌ شخصی‌ به‌ نام‌ جعفر متوکل‌ وابستگی‌ داشته‌ و به‌ همین‌ جهت‌ به‌ متوکلی‌ شهرت‌ یافت‌ است‌ (خطیب‌، 7/425). کلمهٔ اشناس‌ احتمالاً ایرانی‌ است‌. افندی‌ (1/314) می‌گوید ضبط مشهور در این‌ کلمه‌ به‌ ضم‌ اول‌ است‌، اما بعضی‌ از افاضل‌ آن‌ را به‌ فتح‌ اول‌ [یعنی‌ اَشناس‌] نیز آورده‌اند. مؤلف‌ اعیان‌ الشیعهٔ (1/68، 69، 75، 23/70-76، به‌ نقل‌ استادی‌) حدس‌ زده‌ که‌ «اشناس‌» صورت‌ دیگری‌ از کلمهٔ «شناس‌» باشد. قرینهٔ دیگر بر ایرانی‌ بودن‌ این‌ کلمه‌ این‌ است‌ که‌ به‌ نوشتهٔ ابوالفضل‌ بیهقی‌ (ص‌ 168) نام‌ افشین‌، «اشناس‌» بوده‌ است‌. به‌ گفتهٔ خطیب‌ بغدادی‌ (د 463ق‌/1071م‌) ابن‌ اشناس‌ در کرخ‌ بغداد در خانه‌اش‌ حوزهٔ درسی‌ داشته‌ که‌ در آن‌ دانش‌پژوهان‌ شیعی‌ گرد می‌آمده‌ و از وی‌ حدیث‌ و فقه‌ می‌آموخته‌اند. درگذشت‌ او در بغداد بوده‌ و در همانجا در باب‌ کناس‌ به‌ خاک‌ سپرده‌ شده‌ است‌ (7/426). رجال‌ شناسان‌ شیعی‌ از ابن‌ اشناس‌ به‌ نیکی‌ یاد کرده‌ و غالباً به‌ وثاقت‌ او گواهی‌ داده‌اند. سید بن‌ طاووس‌ (589 -664ق‌/1193- 1266م‌) او را در نقل‌ حدیث‌ صالح‌ و موثق‌ دانسته‌ است‌ (حر عاملی‌، 2/69)؛ حتی‌ خطیب‌ احادیث‌ او را «صحیح‌» می‌داند، اما گوید که‌ او رافضی‌ و بدمذهب‌ است‌ (7/426). ابن‌ اشناس‌ از کسانی‌ است‌ که‌ صحیفهٔ سجادیه‌ را روایت‌ کرده‌ و افندی‌ اصفهانی‌ نسخه‌هایی‌ از آن‌ را در ادرنهٔ روم‌ و تبریز دیده‌ است‌ (1/312). مجلسی‌ نیز گفته‌ است‌ که‌ نسخه‌هایی‌ از آن‌ نزد اوست‌ (کاظمی‌، 1/311)، هر چند گفته‌اند که‌ نسخهٔ مجلسی‌ از جهات‌ مختلف‌ با نسخهٔ مشهور و رایج‌ متفاوت‌ است‌. ابن‌ اشناس‌ از بسیاری‌ از فقیهان‌ و راویان‌ شیعی‌ و سنی‌ روزگارش‌ دانش‌ آموخته‌ و از آنان‌ حدیث‌ نقل‌ کرده‌ است‌. برخی‌ از این‌ کسان‌ عبارتند از: حسن‌ بن‌ محمد بن‌ عُبید عسکری‌، عمر بن‌ محمد بن‌ سنبک‌، عبیدالله‌ بن‌ محمد بن‌ عابد خلال‌، ابوالحسن‌ بن‌ لؤلؤ (خطیب‌، 7/425- 426)، شیخ‌ مفید (حر عاملی‌، 2/69)، ابن‌ ابی‌ الثلج‌ کاتب‌، ابوالمفتح‌ الراس‌،ابوالمفضل‌ محمدبن‌عبدالله‌بن‌مطلب‌شیبانی‌(افندی‌، همانجا)، احمدبن‌ محمدبن‌ عبدالله‌بن‌ عیاش‌ جوهری‌، حسین‌ بن‌ احمد ابن‌ مغیره‌ ابوعبدالله‌ ثلاج‌ (موحد، 2/352-353).برخی‌ کسان‌ مانند محمد بن‌ محمد بن‌ میمون‌ (افندی‌، همانجا) و همچنین‌ شیخ‌ طوسی‌ از وی‌ حدیث‌ روایت‌ کرده‌اند (طوسی‌، مقدمه‌، 60). به‌ ابن‌ اشناس‌ در فقه‌ و حدیث‌ و کلام‌ آثار زیر را نسبت‌ داده‌اند: الکفایهٔ فی‌الاعتقادات‌ (حرعاملی‌، همانجا) و عمل‌ ذی‌الحجهٔ (افندی‌، همانجا). از این‌ آثار اطلاعی‌ در دست‌ نیست‌ جز اینکه‌ کتاب‌ اخیر، تألیف‌ شده‌ در 437ق‌، به‌ دست‌ ابن‌ طاووس‌ رسیده‌ و او آن‌ را در کتاب‌ الاقبال‌ خود آورده‌ است‌ (ص‌ 496).

درباره ما

  • درباره آفتاب
  • قوانین و مقررات
  • سیاست حفظ حریم خصوصی
  • راهنمای آفتاب
  • نقشه سایت

تماس با ما

+۹۸ ۲۱ ۸۸۰۰ ۰۵۳۴

تلگرام آفتاب

اینستاگرام آفتاب

+۹۸ ۲۱ ۸۸۰۰ ۷۱ ۳۲

ایران، تهران، امیرآباد شمالی خیابان هفتم کوچه سوم پلاک ۳

پشتیبانی آفتاب

همکاری در کسب و کار

  • آگهی رایگان
  • تبلیغات در آفتاب
  • مشاوره کسب و کار

خبرنامه

برای عضویت در خبرنامه پست الکترونیک خود را وارد نمایید
عضویت
کلیه حقوق این سایت برای شرکت شبکه ی اینترنتی آفتاب محفوظ است.
×